بررسی تخصصی Nokia Asha
نوشته شده توسط : لرد

   رابط کاربری سری 40

-          رادیو استریو موج FM با RDS و ضبط صدا

-          بلوتوث نسحه 2.1 با EDR

-          پورت MicroUSB استاندارد

-          دارای اسلات کارت حافظه ی خارجی از نوع MicroSD با قابلیت تعویض سریع

-          کیفیت صدای خوب

-          خروجی استاندارد 3.5 میلیمتری صدا

نکات ضعف

-          عدم داشتن Wi-Fi

-          عدم داشتن 3G

-          دوربین ساده

-          عدم داشتن قابلیت چند وظیفه ای

-          عدم داشتن شماره گیری هوشمند

-          عدم قابلیت شارژ از طریق USB

 

مانند همیشه ، گوشی در اختیار داریم که شاید در نکات منفی ذکر شده چند قلم را کارخانه ی تولید کننده از قلم انداخته باشد . اما خوب در این گوشی این را باید مد نظر داشت که بسیاری از امکانات خوب را برای شما فراهم ساخته است .

محتویات داخل جعبه

در داخل جعبه ی Asha 200 تنها لوازم جانبی ضروری و مورد احتیاج را مشاهده می کنید . یک شارژر معمولی نوکیا و یک هدست در داخل جعبه قرار داده شده است . در داخل جعبه خبری از کارت حافظه ی خارجی MicroSD . یا کابل USB نیست و باید اگر می خواهید جداگانه برای گوشی خود خریداری نمایید .

طراحی و ساخت

نوکیا Asha 200 دارای 115 میلیمتر طول و 61 میلیمتر عرض است که این سایز بیشتر از حد معقول و مورد احتیاج برای QWERTY می باشد . همچنین این گوشی دارای 14 میلیمتر ضخامت می باشد . در مجموع وقتی گوشی را در دست می گیرید بسیار خوش دست است . وزن نوکیا Asha 200 با وجود اینکه بدنه ی آن تمام پلاستیک ساخته شده است 105 گرم می باشد .

نوکیا Asha 200 تقریبا می توان گفت که حساس به ماندن اثر انگشت بر روی صفحه نمایش آن نیست و چندان این مطلب اهمیت نیز ندارد که حتی متوجه ی آن شوید . با توجه به اینکه این گوشی دارای رنگ بندی متنوعی می باشد رنگ های دیگر آن به خوبی می تواند خط و خش های روی گوشی را پنهان کند ، البته که پشت گوشی براق بودهخ و خش پذیری فوق العاده کمی دارد.

بر روی کناره ی جلویی گوشی یک صفحه نمایش 2.4 اینچی از نوع QVGA و صفحه کلید QWERTY و کلید های کنترل یافت می شود . صفحه نمایش 2.4 اینچی QVGA این گوشی در این رده ی قیمتی و با توجه به سادگی گوشی یکی از بهترین صفحه نمایش هایی است که می توان برای این گونه گوشی آرزو داشت . این صفحه نمایش در نور زیاد به خوبی عمل می کند و همچنین دارای کنتراست و زاویه ی دید از کنارین خوب می باشد و ما تست صفحه نمایش را در حالت معمولی 100% اجرا کردیم و نتایج زیر بدست آمد .

 

بالای صفحه نمایش ، خروجی صدای مکالمات یافت می شود و در کناره های آن خبری از سنسور نور نیست . در پایین صفحه نمایش کلید های جهت دار کاربردی D-Pad آن یافت می شود . در کناره های آن کلید های تماس ، پیام رسانی ، تنظیمات سیم کارت قرار گرفته است . در مورد D-pad آن می توان گفت که در سایز ایده آل و قابل قبول طراحی شده است و لمس جهات آن بدون نقص و در مجموع کار کردن با آن راحت است .

پایین تر از آن به صفحه کلید QWERTY آن می رسیم که دارای سطحی برایق نیز هست . طرز قرار گیری دکمه ها به گونه ای است که به راحتی می توانید تایپ نمایید و سرعت قابل قبولی داشته باشید . در وسط صفحه کلید QWERTY آن اعداد قرار دارد که از کلید 2 تا 9 می توانید از آنها به عنوان Speed Dial ( شماره گیری سریع ) استفاده نمایید . همچنین نور پس زمینه صفحه کلید ساده و خوب می باشد .

در کناره ی سمت چپ گوشی می رسیم که کاملا خالی است ، این در حالی است که سمت راست آن شلوغ است . این قسمت درگاه حافظه ی خارجی MicroSD ، جایگان سیم کارت دوم می باشد که این دو مورد دارای خاصیت تعویض سریع  سیم کارت و یا کارت حافظه ی خارجی می باشند .

یکی از قابلیت های ویژه ی نوکیا Asha 200 آن است که به صورت همزمان 2 سیم کارت می توانند به صورت مستقل فعالیت کنند ، تنها کافی است که سیم کارت اول خود را که در زیر باتری جای دارد را قرار دهید تا بتوانید از سیم کارت دوم که دارای قابلیت تعویض سریع می باشد استفاده نمایید .

متاسفانه کلید های تنظیم صدا برای این گوشی به صورت جداگانه تعبیه نشده است و برای تنظیم صدای گوشی باید از D-pad آن استفاده نمایید . در زمان مکالمات و نیز پخش موسیقی می توانید این کار را انجام دهید .  در بالای گوشی خروجی صدای استاندارد 3.5 میلیمتری صدا و در کنار آن در گاه شارژر گوشی و جایگان MicroUSD قرار دارد . همچنین ناگفته نماند کهع نوکیا Asha 200 دارای قابلیت شارژ از طریق کابل MicroUSB را دارا نمی باشد .

در پایین گوشی چیز چندانی برای گفتن ندارد و خالی است . حال نوبت به کناره ی پشتی گوشی می رسد که دارای کاور براق می باشد . تنها 2 چیز در پست آن قابل رویت می باشد . یکی دوربین 2 مگاپیکسلی آن و دیگری خروجی اسپیکر آن می باشد که در پایین کاور پشتی جای گرفته است .

در زیر کاور پشتی گوشی یک باتری 1430 میلی آمپری از نوع BL-5J قرار داده شده است که با استفاده از آن به اندازه ی 552 ساعت یعنی چیزی در حدود 23 روز می توان گوشی در حالت استندبای قرار بگیرد و نیز به صورت مداوم می توانید به اندازه ی 7 ساعت مکالمه داشته باشید . و نیز زمانی که شبکه را قطع نمایید 52 ساعت می توانید به موزیک گوشی دهید . البته ما نمی توانیم اعدادی که در این بخش اعلام شده است را اثبات نماییم اما می توانیم به شما قول دهیم در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و مشلی ندارد .

باید در نظر داشته باشید که نوکیا Asha 200 گوشی زیبایی نیست ، اما با توجه به اینکه در رنگ بندی متوعی عرضه شده است بسیار موارد انتخاب شما بالا رفته و از این جهت زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است . از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که هر گوشی ای با هر نوع کیفیتی باید ارتقا پیدا کند و جای ارتقا را دارند . نوکیا Asha 200 دارای صفحه کلید QWERTY و پشتیبانی از 2 سیم کارت همزمان فعال می باشد که از ویژگی های مهم این گئشی به حساب می آید .

نوکیا Asha 200 دارای سیستم عامل سری 40 می باشد که با توجه به امکانات این گوشی کمی امکانات و عناصر آن کاهش یافته است و نیز از طرفی دیگر از صفحه نمایش افقی لمسی معروف نوکیا در این گوشی خبری نیست .  آیکون های این گوشی تقریبا شبیه Symbian Anna شده است . به صورت پیش فرض ، ساعت در بالای صفحه نمایش جای گرفته است ، شبکه های اجتماعی نیز در بالا قرار داده شده است و نوار میانبر که در پایین قرار داده شده است برای قرار دادن نرم افزار ها و برنامه های گوشی بر روی صفحه نمایش تحت عنوان علاقه مندی می باشد که در هر ردیف 5 نرم افزار را می توانید قرار بدهید .

فشار دادن طرف راست و چپ D-pad می تواند به عنوان میانبری برای باز کردن نرم افزاری قرار داده شود که در حالت پیش فرض کلید سمت چپ app Collection را باز کرده و و کلید سمت راست نرم افزار های جاوا و پوشه ی بازی ها را باز گشایی می کند . برای درسترسی به منوی رابط کاربری نیز می توانید از کلید کناره ی D-pad. استفاده نمایید .

منوی گوشی دارای 2 حالت نمایش است که حالت نمایش لیستی یکی از آنها است . همچنین می توانید ترتیب قرار گیری آیکون ها را همانطور که می خواهید و با توجه به سلیقه ی خود مرتب و نظم دهید . از میانبر Go To نیز  می توانید استفاده نمایید که در داخل آن 9 میانبر می توانید قرار دهید که برای دسترسی به نقاط مختلف گوشی خود از ان استفاده نمایید و با استفاده از آن می توانید سرعت دسترسی خود را به نقاط مختلف را افزایش دهید .

 حالت قفل نیز حالت استاندارد نوکیا است که در آن تاریخ را به صورت کوچک و ساعت را در حالت بزرگتر نمایش می دهد . یکی از معایب این گوشی عدم داشتن قابلیت چند وظیفه ای می باشد که ما امید داشته ایم تا نوکیا این قابلیت را در داخل این گوشی جای دهد مه متاسفانه در این گوشی خبری از آن نیست .

دفترچه تلفن راحت

دفترچه تلفن نوکیا asha 200 قابلیت ذخیره سازی 2000 مخاطب را داراست که البته این تعداد بستگی به تعداد فیلد هایی دارد که شما برای آن اتخاب می کنید . همچنین برای مخاطب خود می توانید عکسی را انتخاب نمایید که این عکس را می توانید از حافظه ی گوشی انتخاب نمایید .

اضافه کردن یک مخاطب بسیار آسان است . گوشی از شما شماره ی مخاطب ، اسم و فامیل مخاطب را دریافت می کند و مخاطب شما ایجاد می شود . همچنین می توانید بعد از ذخیره سازی به مخاطب خود اطلاعات جزئی اضافه نمایید . همچنین اضافه کردن اطلاعات جزئی تا 5 آیتم محدود شده است . همچنین این گوشی قابلیت این را دارد که برای مخاطبی خاص زنگ خاصی را انتخاب و اختصاص دهید . در دفترچه تلفن این گوشی شما دارای قابلیت هایی از قبیل جستجو ، کپی کردن ، انتقال داده و یا حذف کردن را دارید .

ما آزمون همیشگی خود را برای گوشی نوکیا Asha 200 انجام دادیم و نتایج خوبی از این گوشی بدست آمد. و نتایج بدست امده از آن را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید :

 

در قسمت پیام رسانی 2 قسمت را مشاهده می کنید . قسمت اول جهت ورود متن بوده و قسمت دوم برای فرستادن به مخاطب خاص است . همچنین می توانید از مخاطبینی که به عنوان آخرین کسانی که به آنها پیام رسانی کردید نیز استفاده نمایید . وارد کردن یک عکس به در پیام خود به صورت اتوماتیک پیام شما را به پیام چند رسانه ای ( MMS ) تبدیل می سازد .

نرم افزار ایمیل به شما این امکان را می دهد تا حساب های کاربردی خود را در داخل آن وارد نمایید و از طریق شبکه ی موجود به آنها دسترسی داشته باشید . این نرم افزار با POP3 , SMTP , IMAP4 سازگار بوده و  کار می کند و از چندین حساب کاربری نیز پشتیبانی می کند .

 می توانید ویجت مخصوص به ایمیل را نیز در صفحه ی اصلی خود قرار دهید تا در زمانی که ایمیلی جدید به حساب شما می آید خبر دار شوید و آخرین ایمیل ها را نیز در دسترس داشته باشید .

 ایجاد یک ایمیل جدید بسیار پیشرفت کرده است و با صفحه کلید آن به راحتی می توانید متن های طولانی را اضافه نمایید و این کار به راحتی انجام پذیر است .

 

گالری تصاویر

نرم افزار گالری تصاویر نوکیا Asha 200 دارای یک حالت نمایش بیشتر نمی باشد . که 23 عکس را در یک صفحه نمایش می دهد و شما در حالت عادی پیش نمایشی از آنها را مشاهده می کنید . همچنین حالت افقی صفحه نمایش این امکان را به شما می دهد تا عکس ها را به صورت افقی دیده و این یک نکته ی مثبت است .

بزرگنمایی در گالری عکس به کندی انجام می شود و به همان راحتی گوشی های تاچ سری 40 انجام پذیر است . این گالری دارای یک ویرایشگر عکس نیز می باشد که با استفاده از آن می توانید عکس های خود را بپرخانید ، ببرید و افکت های خاصی که در گوشی قرار داده شده است ، بر روی عکس خود به کار ببرید . همچنین می توانید کنتراست ، رنگ ها و روشنایی عکس مورد نظر خود را تغییر دهید .

عکس های خود را در داخل این گالری عکس ، با استفاده از آلبوم ها می توانید سازمان دهی کنید و ساخت یک آلبوم بسیار ساده و سریع است و یکی از بهترین و سریع ترین روش برای دسته بندی عکس های گرفته شده می باشد .

همچنین می توانید از Slide Show نیز در گالری این عکس استفاده نمایید و تنظیمات خاصی را برای آن اعمال کنید و این امکان که خیلی نیز دوست داشتنی می باشد را در گوشی خود یعنی نوکیا Asha 200 خواهید داشت .

موزیک پلیر ساده و خوب

موزیک پلیری که بر روی نوکیا Asha 200 قرار گرفته است یک موزیک پلیر ساده می باشد و با توجه به گوشی های هم نوع خود چندان پیشرفتی نداشته است . صفحه ی Now playing مثل گذشته ساده است و فقط نام آهنگ ، خواننده و اطالاعاتی از این قبیل را به نمایش می گذارد و دارای امکاناتی از قبیل rewind , forward , pause  می باشد . متاسفانه یک سری محدودیت ها نیز در این موزیک پلیر موجود می باشد . به طور مثال اگر موزیک در حال پخش باشد و شما دکمه ی بازگشت را فشار دهید تا به صفحه ی اصلی باز گردید موزیک قطع خواهد شد و برای این کار باید از منوی آپشن در داخل موزیک پلیر گزینه ی Play in background را انتخاب نمود .

نمایش نام خواننده و نام آهنگ در هنگامی که موزیک در حال پخش است در ویجت صفحه اصلی قابلیت مشاهده را دارا می باشد و در قسمت موزیک و رادیو به نمایش در می آید . همچنین این موزیک پلیر دارای چندین حالت ساده ی اکولایزر می باشد که در منوی موزیک پلیر می توانید به انها دسترسی داشته باشید .

رادیو موج FM با RDS

رابط رادیو این گوشی بسیار مشابه موزیک پلیر آن می باشد و از عملگر های ساده ای پیروی می کنید . این رادیو از RDS نیز پشتیبانی می کند و شما می توانید با استفاده از گوشی به جستجوی تمام ایستگاه های رادیویی پرداخته و همه ی آنها را ذخیره نماید .

پخش ویدیو

پخش کننده ی ویدیو نوکیا Asha 200 طوری طراحی شده است که فایل های DivX را تا رزولوشن nHD را به راحتی پخش کند و از این رزولوشن به بالا را تنها با صدا پخش می کند و خبری از ویدیو و تصویر نیست . رابط کاربردی آن ساده بوده و دارای امکانات کم و دکمه های کنترل کننده ی عادی می باشید . همچنین در داخل ویدیو پلیر آن می توانید فیلم های موجود را در حالت تمام صفحه نیز مشاهده نمایید .

دوربین 2 مگاپیکسلی

نوکیا Asha 200 دارای یک دوربین 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت می باشد که برای شما تا رزولوشن 1200×1600 پیکسل توانایی عکس برداری دارد . رابط کاربری دوربین آن شباهت بسیاری به آن چیزی که در گوشی های سیمبین دیده ایم دارد .

در داخل رابط کاربری دوربین شما یک نوار ابزار در پایین می توانید مشاهده نمایید که در داخل ان می توانید آپشن هایی از قبیل شاتر مجازی ، تنظیمات و بازگشت را مشاهده نمایید .

با رفتن به منوی آپشن می توانید آیتم های متنوع برای کنترل و تغییرات را مشاهده نمایید که به صورت Pop Up برای شما به نمایش دی می آید . این آپشن  ها از قبیل تنظیمات افکت ها ، White balance  و امکانات دیگر می باشد . کیفیت عکس برداری نوکیا asha 200 چندان خوب و قوی نیست اما با توجه به اینکه این گوشی از یک دوربین 2 مگاپیکسلی بهره می برد باز هم تصاویر در مقایسه با دیگر 2 مگاپیکسلی ها بهتر است .

ضبط ویدیویی

با استفاده از دوربین نوکیا asha 200 شما قابلیت فیلم برداری با روزولشن QCIF ( 144×176 پیکسل ) را دارا می باشید . رابط کاربری این بخش نیز همانند عکس برداری آن می باشد و این بخش نیز دارای آپشن های متنوعی می باشد که می توانید در بخش منو به آنها دست یابید .

امکانات ارتباطی

نوکیا Asha 200 یک دستگاه 2 بانده 900/1800 بوده که دارای GPRS و EDGE کلاس 12 می باشد . این گوشی فاقد 3G و Wi-Fi می باشد . بلوتوث این گوشی نیز نسخه ی 2.1 بوده که دارای A2DP نیز می باشد . از قابلیت های ارتباطی نیز می توان به  پورت MicroUSB آن اشاره داشت ، اما باید توجه داشته باشید که قابلیت USB-On-The-Go را دارا می باشد .  این گوشی دارای درگاه کارت حافظه ی خارجی از نوع MicroSD می باشد .

در آخر نیز باید اشاره داشت که این گوشی از خروجی صدای 3.5 میلیمتری استاندارد بهره می برد که به شما این امکان را نیز این امکان را می دهد تا از هدست مورد علاقه ی خود برای گوش دادن به موزیک و ... استفاده نمایید .

مرورگر سری 40

مرورگری که نوکیا Asha 200 دارای آن می باشد مرورگر معمولی نوکیا کی باشد ، صفحه ی اصلی آن بسیار ساده بوده و چندان نکته ای برای توضیح و. بررسی ندارد ، در بالا نوار وارد کردن آدرس و جستجو موجود است و در پایین نیز میانبر هایی به شبکه های اجتماعی ، سایت های خبری و سرگرمی موجود می باشد . همچنین یک شمارنده در این قسمت موجود می باشد که این امکان را به شما می دهد تا متوجه بشوید که چقدر از اینترنت گوشی استفاده کرده اید و با استفاده از این امکان مخارج خود را در این زمینه کنترل نمایید .

نرم افزار ها

Nokia Store یک مکانی است که به شما این امکان را می دهد تا نرم افزار های رایگان و پولی را دریافت نمایید و این قبیل نرم افزار ها و بازی ها را بر روی گوشی خود نصب و استفاده نمایید. رابط کاربردی آن ساده بوده و بسیار راحت می توانید از آن استفاده نمایید .از طرفی هم باید حواستان به استفاده از اینترنت خود باشد چرا که از قبض های سنگین جلوگیری کنید .

در داخل گوشی Nokia Asha 200 چند بازی به صورت پیش فرض نصب شده قرار داده شده است ، این بازی ها از فبیل Asphalt 3 , Elite Racing می باشد که می توانید وقت خالی خود را با این 2 بازی سرگرم کننده پر کنید .

نرم افزار ماشین حساب آن بسیار ساده است و با استفاده از D-pad آن می توانید عملیات های ریاضی را اعمال کنید .

نرم افزار ضبط صدا نیز بسیار ایده ال و کاربردی است و هیچ گونه محدودیتی در ضبط صدا نداشته و می توانید از آن استفاده نمایید .  Alarm گوشی نیز بسیار ساده بوده و می توانید ساعت دلخواه را برای آن تنظیم نموده و ان را قعال سازید .

نرم افزار درفترچه یادداشت نیز دیگر احتیاج به توضیح ندارد و نرم افزار To-do نیز در داخل این گوشی موجود بوده که می توانید Reminder هایی با الگوهایی خاص در داخل آن تعریف نمایید .

نوکیا Asha 200 دارای کرنومتر و شمارنده نیز می باشد .

نرم افزار تقویم این گوشی همانند تقویم های دیگر گوشی های سری 40 می باشد . کار کردن با ان ساده بوده و می توانید قرار ها ، ملاقات ها ، تماس ها ، تاریخ تولد ها را در داخل آن قرار دهید . حالت نمایش افقی آن این امکان را به شما می دهد که این نرم افزار 2 قسمتی شود و در یک قسمت رویداد ها را به شما نمایش دهد و در یک قسمت دیگر تقویم را به شمما نمایش می دهد . در مجموع نوکیا کاربران خود را در زمینه نرم افزار های کاربردی تنها نگذاشته است و تا جایی که توانسته است کاربر پسند کار کرده و تمام نرم افزار های موجود که مورد احتیاج کابران می باشد را در اختیار گذاشته است .

سخن پایانی

تمام دوستانی که تمایل دارند تا گوشی ای داشته باشند که با توجه به قیمتی که به پای ان می دهند بسیار شگفت زده شود بهتر است سری به Nokia Asha 200 بزنند . سری Asha یک سری بزرگ است که در رده ی قیمتی معقولی امکانات خوب و متنوعی به کاربران عرضه می کند .

در این زمینه که این گوشی دارای 2 سیم کارت همزمان فعال می باشد نباید انتظار داشت که با رقیبان خود یعنی 2 سیم کارته های دیگر چندان تفاوتی داشته باشد . از رقیبان خوب این گوشی که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند می توان به Nokia C2-03  و Nokia C2-06 اشاره داشت . این 2 گوشی در کنار اینکه قابلیت 2 سیم کارته بودن را دارا می باشند ، صفحه نمایش لمسی را نیز به همراه دارند .

از دیگر رقیبان می توان به Nokia X2-02 اشاره داشت . که یک برند جدید با قابلیت 2 سیم کارته بودن می باشد که نسبت به مدل قبلی خود یعنی X1-01 پیشرفت هایی داشته است . باید انتظار داشت که نوکیا X2-02 دارای قیمتی کمتر از Asha 200 باشد و باید گفت که این گوشی دارای FM Transmitter می باشد اما از طرف دیگر فاید صفحه کلید QWERTY می باشد .

حال نوبت به ان می رسد تا با با گوشی هایی مقایسه شود که دارای صفحه کلید QWERTY اخبارگوشی , ,
:: برچسب‌ها: نوکیا-نوکیاآشا-دوربین2-دوسیم کارته ,
:: بازدید از این مطلب : 1084

|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: